آرشیو شهریور ماه 1397

قيمت ارز، تورم در بازار ايران، كسب و كار

۵۰۰ هزار خانوار قدرت خريد يك متر خانه هم ندارند

۲۹۶ بازديد

به گزارش گروه اقتصادي خبرگزاري دانشجو، سيداحسن علوي با اشاره به افزايش حاشيه نشيني در كلانشهر‌ها به ويژه پايتخت به علت بالارفتن قيمت مسكن، گفت: متأسفانه به علت افزايش قيمت دلار و نوسانات حوزه ارز و طلا، قيمت مسكن در تهران بيش از ۵۰ درصد افزايش پيدا كرده است.

نماينده مردم سنندج و ديواندره در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: از طرف ديگر كاهش سود سپرده گذاري بانكي، موجب انتقال نقدينگي به حوزه مسكن شد كه اين مسئله در نهايت افزايش چشمگير و چند برابري قيمت مسكن را به دنبال داشت، همچنين كاهش سود، صاحبخانه‌ها را مجبور به افزايش اجاره بها مستاجران كرد.

وي افزود: اين شرايط فرآيندي را در عرصه شهرنشيني به ويژه پايتخت به وجود آورد، به طوري كه در اثر افزايش قيمت مسكن در حوزه خريد و رهن و اجاره، مستاجران در مناطق مياني و مركزي مجبور به زندگي در جنوب شهر و افراد حاضر در جنوب تهران، مجبور به مهاجرت به مناطق حاشيه‌اي و شهر‌هاي اقماري شدند.

اين نماينده مردم در مجلس دهم ادامه داد: به طور حتم بحران حاشيه نشيني تبعات بسياري را براي مردم و مناطق جنوبي تهران به دنبال دارد، به طوري كه گسترش آسيب‌هاي اجتماعي در اين مناطق بيش از ديگر مناطق رخ مي‌دهد.

مهاجرت گسترده مردم تهران به مناطق جنوبي پايتخت/ استان البرز مقصد پايتخت نشينان

علوي گفت: در شرايط كنوني مستاجران ديگر اميدي به خريد خانه در تهران، حتي در مناطق جنوبي ندارند و جمعيت مناطق حاشيه‌اي و شهر‌هاي اقماري بيش از پيش در حال گسترش است، از طرف ديگر استان البرز نيز از وضعيت كنوني بي نصيب نمانده و جمعيت كثيري از پايتخت نشينان به اين استان نقل مكان كرده اند.

ضرورت تشديد قانون ماليات بر خانه‌هاي خالي

وي تصريح كرد: به نظر من امروز متوليان حوزه مسكن، بايد بحث تشديد ماليات بر خانه‌هاي خالي را جدي پيگيري كنند، زيرا بخشي از مشكلات امروز حوزه اجاره، به علت وجود خانه‌هاي خالي در پايتخت است.

۵۰۰ هزار خانوار ايراني قدرت خريد حتي يك متر خانه را هم ندارند/دولت چاره‌اي بينديشد

نايب رئيس كميسيون عمران مجلس، با اعلام اينكه بر اساس آمارها، حدود ۵۰۰ هزار خانوار ايراني قدرت خريد حتي يك متر خانه را هم ندارند، افزود: قطعا وزارت راه و شهرسازي و دولت بايد تمهيد مناسبي را از جمله مسكن استيجاري و مسكن حمايتي براي اين حوزه بيانديشند. /

مردم مثل طلا و دلار پوشك مي خريدند

۲۸۲ بازديد

رييس انجمن صنايع سلولزي ايران ضمن اعلام اينكه هيچ كارخانه‌ توليد محصولات سلولزي تعطيل نشده است، تاكيد كرد كه مشكلات به وجود آمده در زمينه توليد و عرضه محصولات سلولزي برطرف شده است؛ هرچند به دليل ترخيص مواد اوليه از گمرك با ارز آزاد، قيمت‌ها دو تا ۲.۵ برابر افزايش يافته است.

هجوم عجيب مردم طي ۱۰ روز اخير جهت خريد محصولات سلولزي، كمبود نگران‌كننده در بازار پوشك بچه، بزرگسالان، وسايل بهداشتي بانوان، دستمال كاغذي و ديگر محصولات سلولزي را به وجود آورد و افزايش قيمت را به همراه داشت. مسئله‌اي كه چند دليل اصلي داشت؛ مهمترين آن كاهش ميزان توليد داخلي به دليل عدم تعيين تكليف در خصوص ارز تخصيص يافته جهت واردات مواد اوليه مورد نياز صنايع سلولزي بود و مسئله قابل تامل ديگر افزايش تقاضاي مردم و هجوم هميشگي افرادي بود كه براي خريد بازار را با التهاب روبرو كردند.

علاوه بر اين، ديگر چالش به وجود آمده در بازار محصولات بهداشتي، احتكار برخي واردكنندگان بود. احتكاري كه توسط واردكنندگان مواد سلولزي به صورت رسمي و قاچاق صورت گرفت و بازار داخلي را با مشكل روبرو كرد. برخي شركت‌ها نيز از فضاي موجود استفاده كردند و با بهره‌گيري از فضاي موجود، موجب بحراني‌تر شدن وضعيت بازار شدند. 

تخلفات به قوه قضاييه ارجاع شد

در همين رابطه در گفت‌وگو با عباس فصيح خوشگرد - رييس انجمن صنايع سلولزي ايران- از آخرين وضعيت بازار محصولات سلولزي و نيز برخورد با شركت‌هايي كه به گراني و كمبود بازار محصولاتي اعم از پوشك معمولي بچه، پوشك كامل بچه، پوشك بزرگسالان، وسايل بهداشتي بانوان، دستمال كاغذي و... دامن زدند، سوال پرسيديم. وي با اشاره به اينكه انجمن صنايع سلولزي مرجع تشخيص جرم توسط يك شركت نيست، اظهار كرد: ما فقط در اين زمينه موضوع را به اطلاع نهادهاي نظارتي رسانده‌ايم. مسائل مختلفي در رابطه با اين شركت اعم از دريافت ميزان بالاي ارز دولتي و ايجاد التهاب در بازار پوشك و تيشو عنوان شده بود و در نهايت طي هفته گذشته كميته تخلفات انجمن صنايع سلولزي ايران تصميم گرفت موضوع را به اطلاع قوه قضاييه برساند.

براي مصرف روزانه مشكلي نداريم

وي در ادامه با اشاره به آخرين وضعيت بازار محصولات سلولزي، خاطرنشان كرد: متاسفانه طي يكي - دو هفته اخير با توجه به هجوم بالاي مردم و افزايش ميزان تقاضا بازار با كمبود مواجه شد اما در حال حاضر بايد تاكيد كنيم كه براي مصرف روزانه مشكلي وجود ندارد و فضاي ايجاد شده طي ۱۰ روز گذشته به دليل جو رواني بود كه در بازار شكل گرفت و شرايطي نظير بازار سكه و ارز را به وجود آورد.

كارخانه‌اي تعطيل نشده است

رييس انجمن صنايع سلولزي ايران همچنين در خصوص صحبت‌هاي مطرح شده مبني بر تعطيلي يكي از كارخانه‌هاي توليدي بزرگ و داراي نام در توليد محصولات سلولزي، تصريح كرد: مشكلي در اين زمينه وجود ندارد و پس از رفع مشكل به وجود آمده به دليل عدم ترخيص مواد اوليه از گمرك كه ميزان توليد را كاهش داده بود، مجددا شركت‌هاي توليدي بدون مشكل در حال فعاليت هستند.

ركود باز هم به بورس باز مي گردد

۳۳۶ بازديد

يك كارشناس بازار سرمايه اعلام كرد: رشد شاخص بورس و قيمت سهام كوتاه‌‌مدت بوده و تجربه سال‌هاي گذشته بازار سهام نشان مي‌دهد كه شرايط ركودي باز هم به بورس باز‌مي‌گردد.

مهدي كاظمي اسفه در خصوص رشد پياپي شاخص بورس گفت: بررسي وضعيت بازار سرمايه در ۵۰ سال گذشته همواره حكايت از اين موضوع دارد كه به‌هنگام وقوع تغييرات عمده در نرخ ارزها، نمادهاي معاملاتي و به تبع آن شاخص بورس دچار تغيير مي‌شود كه نمونه بازار اين موضوع را مي‌توان در رشد نماد معاملاتي مربوط به شركت‌هاي صادرات‌محور مشاهده كرد.

به گزارش تجارت‌نيوز، اين كارشناس بازار سرمايه افزود: بر اين اساس در پي افزايش چشمگير نرخ ارز در ماه‌هاي گذشته، اين موضوع اثر خود را نيز بر بازار سرمايه گذاشته است و موجب رشد شاخص بورس تا ارتفاع ۱۶۰ هزار واحد شده كه در تاريخ راه‌انداري بورس تا به امروز اين ارتفاع فتح نشده است.

تورم ساير بازارها

وي اضافه كرد: از سوي ديگر تورم ساير بازارها و در مجموع اقتصاد كشور به طور سنتي و معمول با تاخير به بازار سرمايه مي‌رسد. به همين دليل بخشي از ركوردشكني شاخص و قيمت‌ها در تالار شيشه‌اي را مي‌توان به اين موضوع نسبت داد.

اين كارشناس در ادامه با تاكيد بر اين موضوع كه بازار سرمايه بازاري تخصصي است و همانند ساير بازارها از جمله مسكن، خودرو، ارز و سكه نمي‌توان با آورده نقدي انتظار كسب سود را داشت گفت: بر اين اساس به سهامداران بويژه تازه‌واردان به بورس توصيه مي‌شود از سرمايه‌گذاري و خريد مستقيم سهام پرهيز كنند و از ظرفيت‌هاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري براي مديريت ريسك خود استفاده كنند.

وي همچنين در خصوص وضعيت بازار سرمايه و نيز شاخص بورس در هفته‌هاي پيش رو اظهار داشت: پيش از پيش‌بيني آتيه بازار سهام در روزهاي پيش رو ذكر اين نكته ضروري است كه شاخص بورس ميانگيني از وضعيت بازار سهام و رشد و كاهش قيمت‌ها است و به نوعي مي‌توان از آن به عنوان دماسنج بازار سهام ياد كرد، بنابراين شاخص به تنهايي نبايد ملاك ورود نقدينگي در بورس قرار گيرد.

 

كاهش 40 درصدي خريد ساندويچ

۲۴۷ بازديد

باشگاه خبرنگاران جوان: اسدالله احمدي رئيس اتحاديه اغذيه فروشان مواد غذايي درباره آخرين وضعيت اغذيه فروشي گفت: درحال حاضر ميزان خريد ساندويچ ۳۰ تا ۴۰ درصد اُفت كرده چرا كه قيمت مواد اوليه آن بالا رفته و به تبع آن قدرت خريد مردم كاهش يافته است.

وي، در ادامه از كمبود مواد اوليه همچون گوشت و روغن خبر داد و تصريح كرد: واحد‌هاي صنفي دچار مشكل هستند و احتمال تعطيلي آن‌ها دور از انتظار نيست.

به گفته احمدي، درحال حاضر قيمت روغن بالا رفته است بطوري كه در بازار آزاد هم يافت نمي‌شود.

رئيس اتحاديه اغذيه فروشان مواد غذايي، اذعان كرد: درحال حاضر حجم بسياري از اين اقلام در گمرك مانده است بطوريكه اجازه ترخيص ندارند .بايد هرچه سريعتر اين امر توسط مسئولان حل شود چرا كه ممكن است اين وضعيت، بحراني‌تر شود.

احمدي بيان كرد: از آنجايي كه بسياري از اقلام مورد نياز ما همچون گوشت و روغن از خارج وارد مي‌شود بطور قطع نوسانات نرخ ارز بر اغذيه فروشان تاثيرگذار خواهد بود.

وي با اشاره به واردات مواد اوليه مورد نياز اين صنف با ارز ۴۲۰۰ توماني ،گفت:متاسفانه وارد كنندگان مواد اوليه مذكور را با افزايش 3 تا 4 برابري بدست ما مي رسانند.

اوپك يك ميليون بشكه كمتر از تقاضا توليد مي كند

۳۳۸ بازديد

به  گزارش اقتصاد نيوز به نقل از ايسنا، گزارش بازار ماهانه اوپك نشان داد تقاضا براي نفت اوپك در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۲.۹۱ ميليون بشكه در روز پيش‌بيني مي‌شود در حالي كه ميانگين تقاضا براي نيمه دوم سال ميلادي جاري ۳۳.۵۰ ميليون بشكه در روز است.

در گزارش ماهانه اوپك پيش‌بيني شد محدوديت عرضه در سال ۲۰۱۹ تسهيل خواهد شد و تقاضا براي نفت اوپك به دليل رشد سريع در عرضه غيراوپك، به ۳۱.۲۰ ميليون بشكه در روز كاهش پيدا مي‌كند.

اوپك اعلام كرد وضعيت فعلي اقتصاد جهان و مسائل ژئوپليتيك در چند ماه آينده به ميزان فزاينده اي مورد توجه قرار مي‌گيرد و روي بازارهاي نفت جهاني تاثير مي‌گذارد. و ابهامات اقتصادي و پرسش‌هاي پيرامون تقاضاي جهاني براي نفت به همراه تنش‌هاي ژئوپليتيكي براي حفظ بازار متعادل در ماه‌هاي آينده بايد لحاظ شوند.

استراتژي توليد

طبق آمار منابع ثانويه،  اوپك ۳۲.۵۷ ميليون بشكه در روز در اوت نفت توليد كرد كه ۲۷۸ هزار بشكه در روز نسبت به ژوييه افزايش داشت.

عربستان سعودي كه بزرگترين توليدكننده اوپك است، شاهد افزايش اندك توليد به ۱۰.۴۰ ميليون بشكه در روز بود كه ۳۸ هزار بشكه در روز نسبت به ماه پيش از آن رشد داشت.

اين كشور آمار افزايش ۱۲۴ هزار بشكه در روز توليد و توليد ۱۰.۴۱ ميليون بشكه در روز در اوت را به اوپك گزارش كرده است.

بنا بر آمار منابع ثانويه، عراق كه دومين توليدكننده بزرگ عضو اوپك است، توليدش را در ماه ميلادي گذشته ۹۰ هزار بشكه در روز افزايش داد و به ۴.۶۵ ميليون بشكه در روز رساند اما خود اين كشور توليد ۴.۴۶ ميليون بشكه در روز را گزارش كرد كه نسبت به ژوييه بدون تغيير نشان داد.

همچنين بر مبناي آمار منابع ثانويه، توليد ايران در ماه ميلادي گذشته ۱۵۰ هزار بشكه در روز كاهش يافت و به ۳.۵۸ ميليون بشكه در روز رسيد اما ايران ثابت ماندن سطح توليد خود در ۳.۸۱ ميليون بشكه در روز را گزارش كرد.

بزرگترين افزايش توليد در اوت را ليبي داشت كه توليدش را ۲۵۶ هزار بشكه در روز افزايش داد و به ۹۲۶ هزار بشكه در روز رساند در حالي كه رشد توليد نيجريه به ميزان ۷۴ هزار بشكه در روز، اندك بود.

كميته نظارت بر توافق كاهش توليد اوپك و غيراوپك متشكل از شش كشور ۲۳ سپتامبر در الجزاير به منظور ارزيابي وضعيت عرضه و تقاضا و ارايه توصيه درباره سياست توليد ديدار خواهد كرد.

انتظارات بر اين است كه كميته مشترك وزيران اوپك و غيراوپك درباره ضرورت افزايش بيشتر توليد براي پوشش كمبود احتمالي عرضه در بازار گفت و گو كند.

اوپك و ۱۰ كشور غيراوپك مشاركت كننده در پيمان كاهش توليد در ۲۳ ژوئن براي افزايش توليد به ميزان يك ميليون بشكه در روز و كاهش پايبندي بيش از حد به اين پيمان كه از ژانويه سال ۲۰۱۷ به اجرا درآمد، موافقت كردند.

عرضه و تقاضا

اوپك پيش بيني خود از رشد سالانه تقاضاي براي نفت براي سال‌هاي ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را به دليل عملكرد پايين‌تر از حد مطلوب آمريكاي لاتين و خاورميانه تنزل داد و پيش‌بيني كرد تقاضاي جهاني براي نفت ۹۸.۸۲ ميليون بشكه در روز در سال ۲۰۱۸ خواهد بود كه ۱.۶۲ ميليون بشكه در روز رشد نشان مي‌دهد. تقاضا در سال ۲۰۱۹ به ميزان ۱.۴۱ ميليون بشكه در روز رشد مي‌كند و به ۱۰۰.۲۳ ميليون بشكه در روز مي‌رسد.

بر اساس گزارش پلاتس، اوپك در جديدترين گزارش خود پيش‌بيني خود از عرضه غيراوپك در سال ۲۰۱۸ را اندكي كاهش داد و ۵۹.۵۶ ميليون بشكه در روز برآورد كرد. اما طبق برآورد اوپك، در سال ۲۰۱۹ عرضه غيراوپك به ۶۱.۷۱ ميليون بشكه در روز جهش خواهد يافت و آمريكا، برزيل، كانادا، انگليس، قزاقستان، استراليا، چين و مالزي عامل اصلي اين رشد خواهند بود. مكزيك و نروژ شاهد بزرگترين كاهش توليد خواهند بود با اين حال پيش‌بيني سال ۲۰۱۹ در معرض ابهامات بسياري قرار دارد.

 

آماتورهاي بورس چه سهامي بخرند؟

۴۱۹ بازديد

وليد هلالات، كارشناس بازار سرمايه گفت: آماتورهاي بازار سرمايه بهتر است كه ابتدا سهام هلدينگ‌ها را خريداري كنند. به عنوان مثال خريد سهام غدير، بانك، كروي به تازه‌واردهاي بازار سرمايه پيشنهاد مي‌شود.

به گزارش تجارت‌نيوز، درحالي شاخص كل بورس در پايان آذر‌ماه ۹۶ پس از چند سال وقفه از ركورد تاريخي خود عبور كرد و به رقم ۹۵٫۵۰۹ واحد رسيد كه بيشترين مقدار آن پيش از اين در تاريخ ۱۵دي‌ماه ۹۲ به ميزان ۸۹٫۵۰۰ واحد ثبت شده بود. شاخص كل بورس از آذرماه ۹۶ تا امروز روند صعودي خود را ادامه داده است و اكنون در  كانال ۱۴۶ هزار واحدي قرار دارد. يكي از عوامل اصلي افزايش شاخص كل بورس از ابتداي امسال تا به اين لحظه افزايش چشمگير نرخ دلار در بازار آزاد و به دنبال آن در سامانه سنا است. به‌طوري كه طي مدت زمان يكسال نرخ دلار رشد ۲۵۰ درصدي داشته است.

رشد دنباله‌دار و صعودي شاخص كل بورس باعث تمركز بسياري از سرمايه‌گذاران بر بازار سهام شده است، به‌طوري كه اين روزها مشاهده مي‌شود برخي سرمايه‌گذاران خواهان خروج نقدينگي خود از بازار پول و هدايت به سمت بازار سرمايه هستند، اما اينكه اين سرمايه‌گذاران چگونه و درچه زماني وارد بازار سرمايه شوند و با چه نمادهايي شروع به داد و ستدكنند سوال بسياري از اين افراد است كه در ادامه به آن پاسخ خواهيم داد.

چگونه وارد شويم ؟

روش‌هاي سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه به دو روش مستقيم و غيرمستقيم است. در روش مستقيم سرمايه‌گذار با افتتاح حساب نزد يك كارگزاري‌ مي‌تواند به صورت آنلاين و بدون نياز حضور فيزيكي در تالار بورس اقدام به خريد و فروش سهام در تالار بورس ‌كند، اما دو روش مرسوم در بورس براي سرمايه‌گذاري غيرمستقيم خريد واحدهاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و ايجاد سبد اختصاصي توسط شركت‌هاي سبد‌گردان است. صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك توسط كارگزاران رسمي بورس تاسيس شده و تحت نظارت سازمان بورس و با مديريت افراد متخصص فعاليت دارد. مديران صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك وجوهي را كه سرمايه‌گذاران در اختيار آنها قرار داده‌اند را در سبد متنوعي از سهام سرمايه‌گذاري مي‌كنند در نتيجه ريسك سرمايه‌گذاري در اين روش پايين است، اما سبدگرداني فرآيندي است كه طي آن فرد خبره و متخصص براساس سطح ريسك‌پذيري و ميزان سرمايه سرمايه‌گذار، سبدي مناسب و اختصاصي براي سرمايه‌گذار تشكيل مي‌دهد و به صورت مستمر نيز بر آن نظارت و اعمال مديريت دارد.

پر واضح است كه تازه‌واردان بازار سرمايه بهتر است كه به صورت غيرمستقيم در بورس سرمايه‌گذاري كنند، به اين صورت كه با مراجعه به سايت مركز پردازش اطلاعات مالي ايران صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري را مورد بررسي قرار داده و تشخيص دهند كه كدام صندوق‌ طي دوره بلندمدت بازدهي عملكرد بهتري داشته ‌است و سپس متناسب با آن در صندوق‌ سرمايه‌گذاري كنند، اما تازه وارداني كه خواهان سرمايه‌گذاري مستقيم در بورس هستند بعد از دريافت كد رهگيري از كارگزاري مورد نظر در وهله اول بايد صورت‌هاي مالي شركت‌هاي پذيرفته شده بورسي را در سامانه كدال مورد بررسي قرار دهند به‌طوري كه سود خالص هر سهم شركت‌ها چقدر بوده است؟ سپس به صورت آنلاين از طريق كارگزاري به داد و ستد بپردازند.

چي بخريم ؟

اما اينكه تازه واردان بازار سرمايه با چه نمادهايي شروع به داد و ستد كنند؟ از نگاه برخي فعالان بازار شركت‌هاي صادرات محور و دلاري با افزايش قيمت ارز در بازار ثانويه سود قابل توجهي كسب خواهند كرد كه افزايش درآمد شركت‌ها بر ارزش سهام آنها در بورس اوراق بهادار تاثير مثبتي مي‌گذارد، همچنين شركت‌هايي كه توليدات خود را بر اساس قيمت جهاني و با نرخ ارز بازار ثانويه در بازار داخلي مي‌فروشند سهام ارزنده‌اي خواهند داشت، اما شركت‌هاي واردكننده‌اي كه مواد اوليه خود را با نرخ ارز بازار ثانويه وارد مي‌كنند و توليدات نهايي خود را در داخل با نرخ دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومان مي‌فروشند از افزايش نرخ دلار در بازار منتفع نخواهند شد، بنابراين سهام ارزنده‌اي نخواهند داشت.

واكاوي تجارت‌نيوز از پيشنهاد كارشناسان و تحليلگرهاي بازار سرمايه به آماتورها و تازه واردهاي بازار سرمايه حاكي از آن است كه تازه واردهاي بازار سرمايه بهتر است كه يك پرتفوي سرمايه‌گذاري براي خود داشته باشند و اين پرتفوي شامل نمادهاي شاخص ساز و تك سهم‌ها باشد. آماتورها بهتر است كه ابتدا نمادهاي شاخص‌ساز كه رنج قيمتي آنها به دليل شرايط بازار پايين آمده است را خريداري كرده و ۱۰ درصد از سرمايه خود را صرف خريد تك سهم‌ها كنند.

به گفته معامله‌گران بازار سرمايه، در حال حاضر خريد سهام پتروشيمي‌هاي اوره‌اي مانند زاگرس، سهام گروه فلزات اساسي مانند فولاد، كاوه، فملي و برخي تك سهم‌ها مانند شپديس، كرماشا و تاپيكو به آماتورها يا تازه واردان بورس پيشنهاد مي‌شود.

روند نقدينگي را مهار مي كنيم!

۳۸۵ بازديد

رئيس كل بانك مركزي با اشاره به حجم بالاي نقدينگي در كشور گفت: بانك مركزي باهمكاري بانك‌ها روند رشد نقدينگي را مهار و آن را در خدمت توليد واقتصاد كشور قرارمي دهد.

در جلسه عبدالناصر همتي با مديران عامل بانك‌ها مهمترين مسايل پولي و بانكي كشور بررسي و نقش بانك‌ها در ايجاد فضاي مناسب براي تداوم اميدبخش كسب وكار دركشور مورد تاكيد قرارگرفت.

به گزارش تجارت‌نيوز، رئيس كل بانك مركزي با اشاره به رهنمودهاي مقام معظم رهبري درباره كنترل وهدايت نقدينگي و جلسه اخير شوراي عالي هماهنگي اقتصادي در حضور سران قوا بر عزم نظام دركنترل نقدينگي و حمايت از سياست‌هاي بانك مركزي دراين زمينه تاكيد كرد.

وي درباره درآمدهاي ارزي كشور نيز تاكيد كرد: با وجود تلاش دولت ترامپ براي قطع درآمدهاي ارزي كشور تدابير مختلفي براي خنثي سازي آن انجام گرفته و بانك مركزي با قدرت ارز مورد نياز كالاهاي ضروري و اساسي ونيز مواد اوليه و كالاهاي واسطه‌اي كارخانجات و نيازهاي واقعي مردم را تأمين مي كند.

همتي با اشاره به اينكه تلاش دولت براين است كه دراين جنگ اقتصادي كمترين فشار ممكن به مردم وارد شود، ابراز اميدواري كرد كه روند جاري حداقل منجر به اصلاح الگوي مصرف و واردات كشور شود و كشور در مسير تعميق توليد ملي و توسعه صادرات قرارگيرد.

دراين جلسه مديران عامل بانكهاي كشور هم آمادگي خود براي همراهي وكمك به بانك مركزي دركنترل ومهارنقدينگي و نيز پشتيباني از فعالان اقتصادي اعلام و مقرر كردند در كنترل بازار ارز نيز با سياستهاي بانك مركزي همراهي كنند.

مردم براي حفظ ارزش پول خود چه مي كنند؟

۳۲۹ بازديد
به گزارش اقتصاد نيوز به نقل از ايسنا؛ سعيد موتمني اظهار كرد: در شرايط فعلي بسياري از مردم براي حفظ ارزش پول و سرمايه خود به دنبال تبديل ريال به كالاهاي سرمايه‌اي و با ارزش هستند. وي با بيان اين‌كه به همين دليل بسياري از افراد وارد بازار خودرو شده‌اند، خاطرنشان كرد: در اين شرايط تفاوت بالاي قيمت رسمي و آزاد خودروها نيز مزيد بر علت شده تا بسياري از شهروندان به دنبال خريد خودرو به قيمت‌هاي رسمي از كارخانه‌هاي سازنده باشند. رييس اتحاديه صنف نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودروي تهران ادامه داد: در جديدترين مورد در اين زمينه ۵۰ هزار دستگاه از محصولات سايپا ظرف يك روز فروخته شد كه با قاطعيت مي‌گويم حتي يك خودرو نيز از سوي نمايشگاه‌داران خريداري نشد، بلكه تمام خريداران مردم عادي بودند كه با هدف حفظ و افزايش سرمايه خود اقدام به خريد كردند. وي افزود: در اين شرايط مسوولان بايد به‌گونه‌اي عمل كنند كه خودرو از حالت كالاي سرمايه‌اي خارج شده و عطش خريد خودرو از بين برود در غير اين صورت خودروسازان هرچه خودرو عرضه كنند بازار سير نخواهد شد. موتمني با بيان اينكه متاسفانه بيشتر كسبه در اصناف مختلف اجناس خود را با نرخ دلار آزاد قيمت‌گذاري مي‌كنند، تصريح كرد: در بازار خودرو نيز برخي فروشندگان و واسطه‌ها به‌ويژه در سايت‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي قيمت‌هاي غيرواقعي براي خودرو اعلام مي‌كنند كه اين كار باعث ايجاد التهاب بيشتر در بازار و فريب مردم عادي براي خريد با قيمتهاي غيرواقعي مي‌شود. در اين زمينه شهروندان آگاه باشند كه فريب اين افراد را نخورند.

سود آورترين بازارهاي سرمايه گذاري كدامند ؟

۱۷۰ بازديد

بازار مسكن از رقباي خود جامانده. در حالي سود حاصل از سرمايه‌گذاري‌ها در تمامي بازارها در فصل بهار از تورم عمومي (١٠,٤ درصدي) پيشي گرفته كه بازار مسكن عنوان كم سودده‌ترين بازار را از آن خود كرده است.  نگاهي به آمارها نشان مي‌دهد كه سرمايه‌گذاري در بازار سكه ٦٨.٥ درصد و بازار ارز ٥٥.٢ درصد سود را عايد سرمايه‌گذاران خود كرده است.  سرمايه‌گذاران بازار سرمايه هم شرايط بهتري را در مقايسه با خريداران ملك تجربه كردند. سود حاصل از سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه در حالي ٣٨.٣ درصد اعلام شده كه اين شاخص براي سرمايه‌گذاران مسكن تنها ٣٦درصد گزارش شده است.

بر اساس گزارشي كه دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي منتشر كرده ميانگين قيمت هر متر مربع آپارتمان در تهران در سه ماهه نخست سال ٩٧ (بهار امسال)، ٦ ميليون و ٢٠ هزار تومان برآورد شده كه نسبت به سه‌ماهه قبل از آن (زمستان ٩٦) ٩ درصد و نسبت به سه‌ماهه مشابه سال قبل از آن (بهار ٩٦)، معادل ٣٦درصد افزايش يافته است.

نرخ رشد قيمت مسكن و مقايسه آن با تورم عمومي

با اين حال ركورد بيشترين ميانگين قيمت هر متر مربع واحد مسكوني در بهار امسال، در اختيار منطقه ١ تهران با متري ١٢ ميليون و ٨٠٠ هزار تومان و كمترين نرخ ميانگين قيمت مسكن در فصل گذشته (بهار ٩٧) در اختيار منطقه ١٨ با متري ٢ميليون و ٧٣٠ هزار تومان قرار داشت؛ اين در حالي است كه نرخ تورم عمومي در بهار امسال نسبت به بهار سال قبل، ١٠,٤درصد اعلام شده بود. مقايسه نرخ رشد قيمت مسكن با تورم عمومي نشان مي‌دهد كه اين شاخص (نرخ رشد قيمت مسكن) از سال ٩٢ تا ٩٥ همواره از تورم عمومي عقب‌تر بوده است؛ به نحوي كه در سال ٩٥ اين دو شاخص به يكديگر نزديك شدند؛ اما از سال ٩٦، نرخ رشد قيمت مسكن از نرخ تورم عمومي پيشي مي‌گيرد كه در نهايت، در بهار امسال بين اين دو شاخص شكاف گسترده‌تري به وجود مي‌آيد.

در بهار امسال، بيشترين نرخ رشد افزايش مسكن در شهر تهران به منطقه ٥ با ٥٤,٨ درصد و كمترين نرخ رشد قيمت مسكن نيز، به منطقه ١٦ با ١٦درصد تعلق دارد.

در سه ماهه ابتدايي سال جاري، تعداد معاملات ثبت شده واحدهاي مسكوني نسبت به زمستان سال گذشته (فصل قبل از آن) ٢٨ درصد و نسبت به سه ماهه ابتدايي سال قبل از آن، ٥,٥ درصد رشد داشته است. در بهار ٩٧، ٣٩ هزار و ٩٨٠ فقره معامله واحد مسكوني به ثبت رسيد.

فراواني معاملات مسكن بهار امسال بر اساس قيمت، متراژ و سن بنا

بنا به اعلام دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي، بيش از ٥٧ درصد معاملات انجام شده به واحدهايي با عمر كمتر از ١٠ سال و حدود ٤٥ درصد به واحدهاي بين متري ٢ تا ٥ميليون تومان تعلق دارد. ٧٤ درصد معاملات هم به واحدهاي مسكوني زير ١٠٠ متر مربع مربوط مي‌شود.

بر اساس اين گزارش، بيشترين تعداد معاملات مسكن به واحدهايي با سن كمتر از ٥ سال با ٣٨,٦ درصد و كمترين حجم معاملات مسكن به واحدهاي مسكوني بالاي ٢٠ سال با ١١.٧ درصد اختصاص دارد.

از نظر قيمتي نيز واحدهاي مسكوني واقع در بازه قيمتي متري ٣ تا ٤ ميليون تومان با ١٧,٢ درصد پُرمتقاضي‌ترين واحدها و خانه‌هاي واقع در بازه قيمتي زير متري ٢ ميليون تومان، با فراواني ١.٦درصد كم‌استقبال‌ترين واحدهاي مورد معامله در فصل نخست سال جاري بودند.
از نظر متراژ نيز آپارتمان‌هاي مسكوني با زيربناي ٦٠ تا ٨٠ متر مربعي با فراواني ٢٨,٣ درصد بيشترين ميزان تقاضاي خريد و واحدهاي واقع در بازه متراژي ١٨٠ تا ٢٠٠ متر مربعي هم كمترين ميزان استقبال خريداران مسكن را در اختيار داشتند.

اقبال به ساخت و سازهاي جديد

همچنين در بهار امسال تعداد پروانه‌هاي ساختماني صادره با رشد مناسبي روبه رو شد و به رقم ١٩ هزار و ٦٠٠ پروانه ساخت و ساز رسيد كه نسبت به بهار سال گذشته حدود ٣١,٤ درصد رشد داشته است؛ اما نسبت به فصل قبل از آن (زمستان ٩٦) كه بيش از ٢١ هزار پروانه ساختماني صادر شد، رشد منفي ٦.٣ درصدي را تجربه كرد.

بهاي امروز نفت در بازارهاي جهاني

۳۳۱ بازديد
در حالي كه به دليل عملكرد ضعيف بازارهاي بورس جهان قيمت نفت خام آمريكا كاهش يافته، قيمت نفت برنت به دليل عوامل ژئوپلتيك، از جمله اعتراضات خشونت بار در عراق با افزايش همراه بود. قيمت هر بشكه نفت وست تگزاس اينترمدييت آمريكا در پايان معاملات روز جمعه با 2 سنت كاهش به 67 دلار و 75 سنت رسيد. قيمت نفت برنت هم در پايان معاملات ديروز با 33 سنت افزايش به 76 دلار و 83 سنت رسيد. در اين هفته نفت خام آمريكا تقريبا 3 درصد و نفت برنت 0.8 درصد افت قيمت را شاهد بودند. در حالي كه اعتراضات در شهر بصره عراق بالا گرفته و جنگ داخلي در سوريه ممكن است تشديد شود، به گفته تحليلگران تحولات ژئوپلتيك موجب افزايش قيمت نفت برنت شده است. جان كيلداف، تحليلگر موسسه اگين كپيتال در نيويورك گفت: «وضعيت در بصره به شدت متشنج است... اين موجب افزايش قيمت نفت برنت مي شود.» پس از آنكه معترضان عراقي وارد يك تاسيسات نفتي 400 هزار بشكه اي متعلق به شركت لوك اويل شدند و 2 نفر از كاركنان آن را به گروگان گرفتند، قيمت نفت برنت در معاملات پس از تعطيلي بازار شاهد رشد بيشتري بود. در اوايل هفته گذشته و با توجه به تعطيلي سكوهاي نفتي در خليج مكزيك به دليل طوفان گوردون، قيمت نفت خام آمريكا افزايش يافته بود. پس از آنكه گزارش وزارت كار آمريكا نشان داد كه اشتغال زايي در اين كشور در ماه اوت سرعت گرفته است، ارزش دلار در برابر سبد ارزهاي معتبر جهاني روز جمعه افزايش داشت. تقويت ارزش دلار موجب گرانتر شدن كالاهايي نظير نفت براي خريداراني مي شود كه از ارزهاي غيردلاري استفاده مي كنند. بالا گرفتن تنش هاي تجاري در كنار انتشار آمارهاي بازار كار آمريكا كه نگراني ها از سرعت گرفتن روند افزايش نرخ بهره در آمريكا را تشديد كرده است، موجب افت شاخص ها در بازارهاي بورس جهان شد.