اوپك يك ميليون بشكه كمتر از تقاضا توليد مي كند

قيمت ارز، تورم در بازار ايران، كسب و كار

اوپك يك ميليون بشكه كمتر از تقاضا توليد مي كند

۳۳۹ بازديد

به  گزارش اقتصاد نيوز به نقل از ايسنا، گزارش بازار ماهانه اوپك نشان داد تقاضا براي نفت اوپك در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۲.۹۱ ميليون بشكه در روز پيش‌بيني مي‌شود در حالي كه ميانگين تقاضا براي نيمه دوم سال ميلادي جاري ۳۳.۵۰ ميليون بشكه در روز است.

در گزارش ماهانه اوپك پيش‌بيني شد محدوديت عرضه در سال ۲۰۱۹ تسهيل خواهد شد و تقاضا براي نفت اوپك به دليل رشد سريع در عرضه غيراوپك، به ۳۱.۲۰ ميليون بشكه در روز كاهش پيدا مي‌كند.

اوپك اعلام كرد وضعيت فعلي اقتصاد جهان و مسائل ژئوپليتيك در چند ماه آينده به ميزان فزاينده اي مورد توجه قرار مي‌گيرد و روي بازارهاي نفت جهاني تاثير مي‌گذارد. و ابهامات اقتصادي و پرسش‌هاي پيرامون تقاضاي جهاني براي نفت به همراه تنش‌هاي ژئوپليتيكي براي حفظ بازار متعادل در ماه‌هاي آينده بايد لحاظ شوند.

استراتژي توليد

طبق آمار منابع ثانويه،  اوپك ۳۲.۵۷ ميليون بشكه در روز در اوت نفت توليد كرد كه ۲۷۸ هزار بشكه در روز نسبت به ژوييه افزايش داشت.

عربستان سعودي كه بزرگترين توليدكننده اوپك است، شاهد افزايش اندك توليد به ۱۰.۴۰ ميليون بشكه در روز بود كه ۳۸ هزار بشكه در روز نسبت به ماه پيش از آن رشد داشت.

اين كشور آمار افزايش ۱۲۴ هزار بشكه در روز توليد و توليد ۱۰.۴۱ ميليون بشكه در روز در اوت را به اوپك گزارش كرده است.

بنا بر آمار منابع ثانويه، عراق كه دومين توليدكننده بزرگ عضو اوپك است، توليدش را در ماه ميلادي گذشته ۹۰ هزار بشكه در روز افزايش داد و به ۴.۶۵ ميليون بشكه در روز رساند اما خود اين كشور توليد ۴.۴۶ ميليون بشكه در روز را گزارش كرد كه نسبت به ژوييه بدون تغيير نشان داد.

همچنين بر مبناي آمار منابع ثانويه، توليد ايران در ماه ميلادي گذشته ۱۵۰ هزار بشكه در روز كاهش يافت و به ۳.۵۸ ميليون بشكه در روز رسيد اما ايران ثابت ماندن سطح توليد خود در ۳.۸۱ ميليون بشكه در روز را گزارش كرد.

بزرگترين افزايش توليد در اوت را ليبي داشت كه توليدش را ۲۵۶ هزار بشكه در روز افزايش داد و به ۹۲۶ هزار بشكه در روز رساند در حالي كه رشد توليد نيجريه به ميزان ۷۴ هزار بشكه در روز، اندك بود.

كميته نظارت بر توافق كاهش توليد اوپك و غيراوپك متشكل از شش كشور ۲۳ سپتامبر در الجزاير به منظور ارزيابي وضعيت عرضه و تقاضا و ارايه توصيه درباره سياست توليد ديدار خواهد كرد.

انتظارات بر اين است كه كميته مشترك وزيران اوپك و غيراوپك درباره ضرورت افزايش بيشتر توليد براي پوشش كمبود احتمالي عرضه در بازار گفت و گو كند.

اوپك و ۱۰ كشور غيراوپك مشاركت كننده در پيمان كاهش توليد در ۲۳ ژوئن براي افزايش توليد به ميزان يك ميليون بشكه در روز و كاهش پايبندي بيش از حد به اين پيمان كه از ژانويه سال ۲۰۱۷ به اجرا درآمد، موافقت كردند.

عرضه و تقاضا

اوپك پيش بيني خود از رشد سالانه تقاضاي براي نفت براي سال‌هاي ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را به دليل عملكرد پايين‌تر از حد مطلوب آمريكاي لاتين و خاورميانه تنزل داد و پيش‌بيني كرد تقاضاي جهاني براي نفت ۹۸.۸۲ ميليون بشكه در روز در سال ۲۰۱۸ خواهد بود كه ۱.۶۲ ميليون بشكه در روز رشد نشان مي‌دهد. تقاضا در سال ۲۰۱۹ به ميزان ۱.۴۱ ميليون بشكه در روز رشد مي‌كند و به ۱۰۰.۲۳ ميليون بشكه در روز مي‌رسد.

بر اساس گزارش پلاتس، اوپك در جديدترين گزارش خود پيش‌بيني خود از عرضه غيراوپك در سال ۲۰۱۸ را اندكي كاهش داد و ۵۹.۵۶ ميليون بشكه در روز برآورد كرد. اما طبق برآورد اوپك، در سال ۲۰۱۹ عرضه غيراوپك به ۶۱.۷۱ ميليون بشكه در روز جهش خواهد يافت و آمريكا، برزيل، كانادا، انگليس، قزاقستان، استراليا، چين و مالزي عامل اصلي اين رشد خواهند بود. مكزيك و نروژ شاهد بزرگترين كاهش توليد خواهند بود با اين حال پيش‌بيني سال ۲۰۱۹ در معرض ابهامات بسياري قرار دارد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.