آماتورهاي بورس چه سهامي بخرند؟

قيمت ارز، تورم در بازار ايران، كسب و كار

آماتورهاي بورس چه سهامي بخرند؟

۴۲۰ بازديد

وليد هلالات، كارشناس بازار سرمايه گفت: آماتورهاي بازار سرمايه بهتر است كه ابتدا سهام هلدينگ‌ها را خريداري كنند. به عنوان مثال خريد سهام غدير، بانك، كروي به تازه‌واردهاي بازار سرمايه پيشنهاد مي‌شود.

به گزارش تجارت‌نيوز، درحالي شاخص كل بورس در پايان آذر‌ماه ۹۶ پس از چند سال وقفه از ركورد تاريخي خود عبور كرد و به رقم ۹۵٫۵۰۹ واحد رسيد كه بيشترين مقدار آن پيش از اين در تاريخ ۱۵دي‌ماه ۹۲ به ميزان ۸۹٫۵۰۰ واحد ثبت شده بود. شاخص كل بورس از آذرماه ۹۶ تا امروز روند صعودي خود را ادامه داده است و اكنون در  كانال ۱۴۶ هزار واحدي قرار دارد. يكي از عوامل اصلي افزايش شاخص كل بورس از ابتداي امسال تا به اين لحظه افزايش چشمگير نرخ دلار در بازار آزاد و به دنبال آن در سامانه سنا است. به‌طوري كه طي مدت زمان يكسال نرخ دلار رشد ۲۵۰ درصدي داشته است.

رشد دنباله‌دار و صعودي شاخص كل بورس باعث تمركز بسياري از سرمايه‌گذاران بر بازار سهام شده است، به‌طوري كه اين روزها مشاهده مي‌شود برخي سرمايه‌گذاران خواهان خروج نقدينگي خود از بازار پول و هدايت به سمت بازار سرمايه هستند، اما اينكه اين سرمايه‌گذاران چگونه و درچه زماني وارد بازار سرمايه شوند و با چه نمادهايي شروع به داد و ستدكنند سوال بسياري از اين افراد است كه در ادامه به آن پاسخ خواهيم داد.

چگونه وارد شويم ؟

روش‌هاي سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه به دو روش مستقيم و غيرمستقيم است. در روش مستقيم سرمايه‌گذار با افتتاح حساب نزد يك كارگزاري‌ مي‌تواند به صورت آنلاين و بدون نياز حضور فيزيكي در تالار بورس اقدام به خريد و فروش سهام در تالار بورس ‌كند، اما دو روش مرسوم در بورس براي سرمايه‌گذاري غيرمستقيم خريد واحدهاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و ايجاد سبد اختصاصي توسط شركت‌هاي سبد‌گردان است. صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك توسط كارگزاران رسمي بورس تاسيس شده و تحت نظارت سازمان بورس و با مديريت افراد متخصص فعاليت دارد. مديران صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك وجوهي را كه سرمايه‌گذاران در اختيار آنها قرار داده‌اند را در سبد متنوعي از سهام سرمايه‌گذاري مي‌كنند در نتيجه ريسك سرمايه‌گذاري در اين روش پايين است، اما سبدگرداني فرآيندي است كه طي آن فرد خبره و متخصص براساس سطح ريسك‌پذيري و ميزان سرمايه سرمايه‌گذار، سبدي مناسب و اختصاصي براي سرمايه‌گذار تشكيل مي‌دهد و به صورت مستمر نيز بر آن نظارت و اعمال مديريت دارد.

پر واضح است كه تازه‌واردان بازار سرمايه بهتر است كه به صورت غيرمستقيم در بورس سرمايه‌گذاري كنند، به اين صورت كه با مراجعه به سايت مركز پردازش اطلاعات مالي ايران صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري را مورد بررسي قرار داده و تشخيص دهند كه كدام صندوق‌ طي دوره بلندمدت بازدهي عملكرد بهتري داشته ‌است و سپس متناسب با آن در صندوق‌ سرمايه‌گذاري كنند، اما تازه وارداني كه خواهان سرمايه‌گذاري مستقيم در بورس هستند بعد از دريافت كد رهگيري از كارگزاري مورد نظر در وهله اول بايد صورت‌هاي مالي شركت‌هاي پذيرفته شده بورسي را در سامانه كدال مورد بررسي قرار دهند به‌طوري كه سود خالص هر سهم شركت‌ها چقدر بوده است؟ سپس به صورت آنلاين از طريق كارگزاري به داد و ستد بپردازند.

چي بخريم ؟

اما اينكه تازه واردان بازار سرمايه با چه نمادهايي شروع به داد و ستد كنند؟ از نگاه برخي فعالان بازار شركت‌هاي صادرات محور و دلاري با افزايش قيمت ارز در بازار ثانويه سود قابل توجهي كسب خواهند كرد كه افزايش درآمد شركت‌ها بر ارزش سهام آنها در بورس اوراق بهادار تاثير مثبتي مي‌گذارد، همچنين شركت‌هايي كه توليدات خود را بر اساس قيمت جهاني و با نرخ ارز بازار ثانويه در بازار داخلي مي‌فروشند سهام ارزنده‌اي خواهند داشت، اما شركت‌هاي واردكننده‌اي كه مواد اوليه خود را با نرخ ارز بازار ثانويه وارد مي‌كنند و توليدات نهايي خود را در داخل با نرخ دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومان مي‌فروشند از افزايش نرخ دلار در بازار منتفع نخواهند شد، بنابراين سهام ارزنده‌اي نخواهند داشت.

واكاوي تجارت‌نيوز از پيشنهاد كارشناسان و تحليلگرهاي بازار سرمايه به آماتورها و تازه واردهاي بازار سرمايه حاكي از آن است كه تازه واردهاي بازار سرمايه بهتر است كه يك پرتفوي سرمايه‌گذاري براي خود داشته باشند و اين پرتفوي شامل نمادهاي شاخص ساز و تك سهم‌ها باشد. آماتورها بهتر است كه ابتدا نمادهاي شاخص‌ساز كه رنج قيمتي آنها به دليل شرايط بازار پايين آمده است را خريداري كرده و ۱۰ درصد از سرمايه خود را صرف خريد تك سهم‌ها كنند.

به گفته معامله‌گران بازار سرمايه، در حال حاضر خريد سهام پتروشيمي‌هاي اوره‌اي مانند زاگرس، سهام گروه فلزات اساسي مانند فولاد، كاوه، فملي و برخي تك سهم‌ها مانند شپديس، كرماشا و تاپيكو به آماتورها يا تازه واردان بورس پيشنهاد مي‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.